Ceremoniał Sztandaru
- Szczegóły
- Odsłony: 291
CEREMONIAŁ SZKOLNY Z UDZIAŁEM POCZTU SZTANDAROWEGO
-
Ceremoniał szkolny jest opisem przeprowadzenia uroczystości z udziałem sztandaru szkolnego i samej celebracji sztandaru. Stanowi integralną część z przyjętą tradycją
szkolną oraz harmonogramem uroczystości i imprez szkolnych. Jest zbiorem zasad zachowania młodzieży w trakcie uroczystości szkolnych dotyczących w szczególności właściwych postaw patriotycznych uczniów oraz szacunku do symboli narodowych i szkolnych.
-
Sztandar szkolny:
1) Sztandar szkolny dla społeczności szkolnej jest symbolem Polski – Narodu – Małej Ojczyzny, jaką jest szkoła i najbliższe otoczenie.
2) Uroczystości z udziale sztandaru wymagają zachowania powagi, a przechowywanie, transport i przygotowanie sztandaru do prezentacji, właściwych postaw jego poszanowania.
3) Sztandar jest przechowywany w zamkniętej gablocie na terenie szkoły.
4) Udział sztandaru w uroczystościach szkolnych:
-
uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego
-
święto patrona szkoły i inne uroczystości związane z patronem
- uroczystości nawiązujące do rocznic ważnych wydarzeń historycznych:
Święto Odzyskania Niepodległości (11 listopada), Święto Konstytucji 3 Maja (3 maja)
-
ceremonia przekazania i zaprzysiężenia nowego pocztu sztandarowego
-
uroczyste zakończenie roku szkolnego
-
uroczyste okolicznościowe akademie szkolne
- Sposób udekorowania sztandaru kirem:
-
W przypadku, gdy poczet sztandarowy uczestniczy w uroczystościach pogrzebowych lub ogłoszono żałobę narodową, sztandar powinien być ozdobiony czarnym kirem
-
powitanie szczególnych gości odwiedzających szkołę: prezydenta, premiera, marszałka sejmu, ministra oświaty, wojewody, biskupa lub marszałka sejmiku wojewódzkiego
-
wstążkę kiru przywiesza się w miejscu jego zamocowania na drzewcu od lewej górnej strony do prawej.
-
- Chwyty sztandaru:
-
Postawa „zasadnicza” – sztandar postawiony na trzewiku drzewca przy prawej nodze na wysokości czubka buta. Drzewce podtrzymywane prawą ręką powyżej pasa, łokieć prawej ręki lekko przyciśnięty do ciała. Lewa ręka w postawie zasadniczej.
-
Postawa „spocznij” – sztandar trzymany przy prawej nodze, jak w postawie
„zasadniczej”. Chorąży i asysta pozostają w postawie „spocznij” – ciężar ciała przenoszą na prawa nogę przy jednoczesnym wysunięciu lewej o pół stopy do przodu z jednoczesnym skrętem o 45º stopni w lewą stronę.
-
Postawa „na ramię” – chorąży przesuwa prawą rękę po drzewcu na wysokość prawego barku, przy jednoczesnym położeniu lewej ręki na drzewcu na wysokości pasa. Energicznym ruchem przenosi drzewce sztandaru na prawe ramię i trzyma pod kątem 45º w stosunku do ramienia. Prawa ręka wyciągnięta wzdłuż drzewca. Płachta sztandaru musi być oddalona od barku przynajmniej na szerokość dłoni.
-
Postawa „prezentuj” – z postawy „zasadniczej” chorąży podnosi sztandar prawą
ręką pionowo do góry wzdłuż prawego ramienia (dłoń prawej ręki na wysokości barku), lewą rękę kładzie na drzewcu poniżej końca zaczepu płachty i jednocześnie opuszcza prawą rękę na całej jej długości, obejmując dolną część drzewca. Asysta w postawie „ zasadniczej”.
-
„Salutowanie” sztandarem w miejscu – wykonuje się z postawy „prezentuj”. Chorąży robi zwrot w prawo skos z równoczesnym wysunięciem lewej nogi w przód na odległość jednej stopy i pochyla sztandar do przodu pod kątem 45º. Po czasie „ salutowania” przenosi sztandar do postawy „prezentuj”.
-
„Salutowanie” sztandarem w marszu – z położenia „na ramię” w taki sam sposób jak przy „salutowaniu” w miejscu. Poczet maszeruje krokiem defiladowym.
3. Poczet sztandarowy:
1) Skład osobowy pocztu sztandarowego tworzą: 1 Chorąży (sztandarowy) i 2 asystujących. Powołuje się również „rezerwowy” skład Pocztu Sztandarowego (1 Chorąży i 2 asystujących), jako nominalnie równoważny rangą.
-
Pełnienie funkcji chorążego i osób asystujących jest jedną z najzaszczytniejszych funkcji w karierze uczniowskiej
-
Poczet Sztandarowy powinien być wytypowany spośród uczniów klas II wyróżniających się w nauce, o nienagannej postawie i wzorowym zachowaniu.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach dopuszcza się możliwość typowania do pocztu sztandarowego uczniów z bardzo dobrą oceną zachowania a także uczniów klas I, którzy spełniają powyższe kryteria.
Kandydatury do składu pocztu sztandarowego są przedstawiane przez Radę Pedagogiczną w terminie do 15 maja danego roku szkolnego.
5) Skład Pocztu Sztandarowego zatwierdza Rada Pedagogiczna na posiedzeniu w terminie do 31 kwietnia danego roku.
6) Kadencja pocztu sztandarowego trwa jeden rok (począwszy od przekazania
w dniu uroczystego zakończenia roku szkolnego).
-
Za niewłaściwe realizowanie obowiązków pocztowego, a w szczególności braku należytego szacunku dla sztandaru i nieprzestrzegania ceremoniału, a także innych uchybień statutu szkolnego (na wniosek opiekuna sztandaru lub innego uprawnionego organu szkoły) decyzją rady pedagogicznej uczniowie mogą być odwołani ze składu pocztu sztandarowego. W takiej sytuacji dokonuje się wyboru uzupełniającego.
-
Ubiór pocztu sztandarowego powinien być odświętny:
Chorąży – czarne lub granatowe spodnie i biała koszula
asystujący – białe bluzki i czarne lub granatowe spódnice
-
Insygnia pocztu sztandarowego:
biało-czerwone szarfy przewieszone przez prawe ramię, zwrócone kolorem białym w stronę kołnierza, spięte na lewym biodrze
białe rękawiczki
-
Insygnia pocztu sztandarowego przechowywane są w sekretariacie szkoły.
-
Poczet sztandarowy wchodzi na miejsce uroczystości w ustawieniu obok siebie, przy czym chorąży idzie w środku. Jeśli droga przemarszu jest wąska dopuszcza się przemarsz „gęsiego”, przy czym osoba trzymająca sztandar idzie w środku.
Poczet zajmuje miejsce po lewej lub prawej stronie sali, ustawia się przodem do zgromadzonych i podnosi sztandar do pionu.
-
Podczas dłuższych przemarszów dopuszcza się możliwość trzymania sztandaru na ramieniu. Jednak przy wchodzeniu na salę lub plac uroczystości zawsze należy pochylić go do przodu.
-
W czasie uroczystości kościelnych sztandar jest wprowadzany i wyprowadzany bez podawania komend. W czasie wprowadzania sztandaru wszyscy wstają.
Poczet przechodzi przez kościół, trzymając sztandar pod kątem 45º do przodu i staje po lewej lub prawej stronie bokiem do ołtarza i do zgromadzonych ludzi, podnosząc sztandar do pionu. W trakcie Mszy Świętej lub innej uroczystości członkowie pocztu nie klękają, nie przekazują znaku pokoju i nie wykonują żadnych innych gestów.
-
Pochylenie sztandaru pod kątem 45º do przodu w pozycji „Baczność” następuje w sytuacjach:
4
-
podczas każdego podniesienia Hostii: w czasie Przemienienia, przed Komunią Św., oraz w trakcie trzykrotnego podniesienia Monstrancji przy Wystawieniu Najświętszego Sakramentu;
-
podczas opuszczania trumny do grobu;
-
podczas ogłoszenia minuty ciszy dla uczczenia czyjejś pamięci;
-
Poczet sztandarowy opuszcza miejsce uroczystości przed częścią artystyczną.
-
Ceremoniał uroczystości szkolnych z udziałem sztandaru:
-
Wprowadzenie sztandaru:
Komendy
-
„ proszę o powstanie ”
-
„ baczność, poczet sztandarowy, Sztandar Katolickiego Liceum wprowadzić ”
-
„ spocznij ”
Uwaga: Poczet podlega dalszym komendom przewidzianym ceremoniałem uroczystości.
-
Wyprowadzenie sztandaru: Komendy
-
„ proszę o powstanie ”
-
„ baczność, poczet sztandarowy, Sztandar Katolickiego Liceum wyprowadzić ”
-
„ spocznij ”
Uwaga: Chorąży i asysta opiekują się sztandarem aż do momentu umieszczenia go w gablocie. Insygnia przekazane są do gabinetu dyrektora szkoły.
-
Ceremoniał przekazania sztandaru odbywa się na uroczystości zakończenia roku szkolnego klas III Katolickiego Liceum
Wprowadzenie i wyprowadzenie sztandaru zgodnie z wcześniejszym opisem
Tekst ślubowania:
Chorąży, który przekazuje Sztandar:
„Przekazujemy Wam Sztandar, noście go z dumą i godnie reprezentujcie naszą szkołę.”
Chorąży, który odbiera Sztandar:
„Obiecujemy szanować Sztandar, bronić honoru i wartości Szkoły Katolickiej.”
5
-
Udział sztandaru w uroczystościach poza terenem szkoły:
- Sztandar szkoły może brać udział w uroczystościach rocznicowych organizowanych przez administrację samorządową i państwową oraz w uroczystościach religijnych a także na zaproszenie innych szkół i instytucji
- Całością spraw organizacyjnych pocztu zajmuje się opiekun pocztu wyznaczony przez dyrektora spośród nauczycieli szkoły.
Opracowanie:
Marzena Maksimowicz